Maak kennis...

74893_10151277867891972_895267198_n.jpg

Stichting Gandong vindt haar oorsprong in initiatieven van Atha Hitijahubessy.

Atha is geboren op Titawaai, Nusa Laut. Zij rondt haar opleiding af aan de Economy Highschool SMEA NEGERI 1 AMBON, en kiest voor de toeristische richting. Ze werkt een aantal jaren voor een reisbureau en verschillende telecommunicatiebedrijven. Om volledig haar hart te kunnen volgen, kiest ze in 2010 voor een nieuw pad. Atha neemt ontslag, en richt haar eigen bedrijf op, Gandong Tours. Daarmee heeft ze meer bewegingsvrijheid om missionariswerk te verrichten voor minderbedeelde groepen op de Molukken.

Gandong Tours is niet zomaar een doorsnee reisbureau. Doel is het bouwen van een brug van vriendschap tussen de Molukse cultuur en de mensen die Atha rondleidt. Om zo uiteindelijk op een duurzame manier iets terug te kunnen geven aan de lokale Molukse gemeenschap.

Atha zet de inkomsten die ze binnenkrijgt van haar toeristenwerk zoveel mogelijk apart om te investeren in haar missie trips. Ze bezoekt geïsoleerde gebieden en onderzoekt waar de lokale bevolking het meest behoefte aan heeft. Dat kan bijvoorbeeld schoolmaterialen zijn, of medicijnen, aanvullingen op eenzijdige voeding, voorlichting over hygiëne etc. Vanuit haar Christelijke achtergrond streeft Atha om mensen en kinderen te inspireren en hoop te bieden. Dit doet ze samen met teamleden die dezelfde passie en visie delen.

Ons verhaal

Atha Hitijahubessy is al jaren projectmatig actief in de regio Molukken met haar team. Begin maart 2016 is Stichting Gandong opgericht in Nederland en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Sinds 2019 is stichting Gandong ANBI gecertificeerd. Doel is de projecten van team Gandong optimaal te ondersteunen. Het bestuur bestaat uit: Arianne Sipman (voorzitter), Linda van Heeren (secretaris), Myrthe Tenret (penningmeester) en Marc Basaur (algemeen bestuurslid)

Kernwaarden

Gandong werkt volgens een aantal kernwaarden.

Bruggen bouwen
Gandong bouwt met haar projecten aan verschillende bruggen; tussen continenten (Nederland vs Molukken), tussen organisaties (samenwerking met andere stichtingen) en uiteraard tussen mensen. Connectie leidt tot draagvlak en duurzame relaties. Dit zijn belangrijke succesfactoren.

Lokale verantwoordelijkheid
De plaatselijke behoefte is uitgangspunt voor de ondersteuning die Gandong biedt. Het lokale team van Gandong vrijwilligers onderzoekt uitgebreid waar de gemeenschap het meest geholpen mee is. Dit verschilt per gemeenschap. Bijvoorbeeld schoolmaterialen, medicijnen, aanvullingen op eenzijdige voeding, voorlichting over hygiëne etc. Wat alle Gandong projecten gemeen hebben, is de gezamenlijke aanpak, de hechte samenwerking tussen Gandong en het dorp. Alle partijen dragen bij aan de realisatie van het project, de verantwoordelijkheid wordt gedeeld.

Transparantie
Hoog in het vaandel van Gandong staat transparantie. Structureel communiceren wij over hetgeen wij realiseren met behulp van de donaties. Via jaarverslag, website, online nieuwsbrieven en social media.
Onze bestedingen van donaties koppelen we terug met foto- en/of videoverslag. Daarnaast worden de projecten van Gandong geregeld bezocht door de bestuursleden, en door verschillende belangstellenden, onder begeleiding van oprichtster Atha Hitijahubessy en haar team. Met eigen ogen kunnen de bezoekers aanschouwen hoe onze projecten werken.

Gandong Team.JPG
Over: Image

Jaarverslagen & Beleidsplan

Jaarverslag

Over: Files

DOEL EN MISSIE

Kansarme inwoners op de Molukken een permanent en persoonlijk perspectief geven en bijdragen aan het verwezenlijken van hun droom. De stichting probeert haar doel onder meer te bereiken door projectmatig bij te dragen aan vermindering van armoede en aanverwante sociale problemen. Op een duurzame manier waarbij de fundamentele waarden van de gemeenschap altijd erkend en geëerd blijven. Ongeacht politieke, godsdienstige of levensbeschouwelijke oriëntatie.